Op het ogenblik dat u, uw producten of diensten in de kijker wenst te zetten op het internet kunt u eigenlijk twee dingen doen. Allereerst kunt u er voor kiezen om optimaal in te zetten op SEO. In dit geval wordt uw website of webshop zo zoekmachine vriendelijk mogelijk gemaakt waardoor de hoogste posities in de zoekresultaten kunnen worden geambieerd. In het tweede geval wordt er gebruik gemaakt van SEA of ‘Search Engine Advertising’. Dan wordt er zoals de naam reeds laat vermoeden voor gekozen om een advertentie te lanceren in de zoekmachines. Deze advertentie kan zowel in tekst- als beeldvorm worden weergegeven. Op deze pagina gaan we er graag uitgebreid verder op in.
Wat is SEA precies?
Zoals de informatie in de inleiding van deze pagina reeds duidelijk heeft gemaakt is het bij SEA-marketing dus zo dat er gewoon een advertentie wordt opgemaakt en in de zoekmachines wordt getoond. Deze advertentie kan bij uitbreiding in het volledige zoeknetwerk van met name Google worden weergegeven. Zo verschijnt ze ook op relevante websites die bijvoorbeeld informatie verstrekken over uw producten. Door de jaren heen is SEA-marketing heel wat specifieker geworden. Dit heeft er voor gezorgd dat het targetten van de juiste doelgroep nu nog eenvoudiger is dan vroeger.
Hoe presenteert SEA-marketing zich?
In het bijzonder het Amerikaanse bedrijf Google heeft door de jaren heen een compleet nieuwe dimensie gegeven aan het begrip ‘SEA’. In eerste instantie was het dan ook uitsluitend mogelijk om deze vorm van marketing toe te passen door middel van Google AdWords. Bovendien was het zo dat er eerst ook uitsluitend kon worden geadverteerd met tekst en dus niet met beelden. Daar is inmiddels verandering in gekomen. Zo kunt u ook perfect een mooie banner laten maken die u vervolgens in het zoeknetwerk van Google laat weergeven.
SEA-marketing voor webshops
Niet alleen websites van bedrijven kunnen de mogelijkheden van SEA benutten. Dit geldt eveneens voor webwinkels. Google heeft namelijk het zogenaamde ‘Google Shopping’ in het leven geroepen. Dit is een speciaal advertentieprogramma die het mogelijk maakt om meteen producten voor te stellen wanneer mensen daarnaar zoeken. Voor nieuwe webwinkels is dit echt dé manier om zich meteen een bepaalde positie binnen de markt aan te kunnen meten. Dit brengt ons meteen bij een belangrijke vraag. Veel bedrijven vragen zich immers af of SEA alleen is toe te passen op de korte termijn. Dat is een goede vraag waar we graag een antwoord op geven.
Is SEA alleen interessant voor de korte termijn?
Ondanks het feit dat we begrijpen dat veel mensen vermoeden dat SEA uitsluitend interessant is voor de korte termijn is dat zeker niet het geval, in tegendeel. In de praktijk is het dan ook zo dat SEA eigenlijk altijd inzetbaar is. Dit geldt niet alleen voor nieuwe, maar ook voor oudere bedrijven. Wat bijvoorbeeld te denken van het moment waarop u een nieuw product lanceert? Nieuwe artikelen moeten uiteraard kenbaar worden gemaakt bij de doelgroep en daar leent SEA zich uitstekend voor. Denk dus zeker niet dat SEA uitsluitend de moeite waard is voor beginnende bedrijven. Hou er wel rekening mee dat u voor de lange(re) termijn ook zult willen focussen op de SEO van uw website of webshop.