Search Engine Optimization of zoekmachineoptimalisatie is iets waar er in het bijzonder de voorbije jaren ongelofelijk veel over gezegd en geschreven is. Concreet is het zo dat er bij het toepassen van SEO voor wordt gezorgd dat de website of webshop zo optimaal mogelijk indexeerbaar wordt gemaakt voor de zoekmachines. Nieuwe content wordt dan op de meest optimale wijze geïndexeerd in de zoekmachines waardoor potentiële klanten via bijvoorbeeld verschillende zoekopdrachten eenvoudiger aangetrokken kunnen worden. Ondanks het feit dat SEO er om bekend staat tegenwoordig uitermate belangrijk te zijn stellen veel bedrijven zich toch nog altijd de vraag of hun SEO-investeringen nu wel echt de moeite waard zijn. Wij trachten op deze pagina een antwoord te geven op deze toch wel belangrijke vraag.
Wat is SEO en waarom is het zo belangrijk?
Als bedrijf spreekt het voor zich dat u steeds op de meest optimale wijze uw producten of diensten aan de man zult willen brengen. Het is echter uiteraard ook zo dat u lang niet de enige partij bent die deze diensten of producten aanbiedt. Het is dan ook tegenwoordig vooral zaak geworden om er voor te kunnen zorgen dat u de concurrentie een stap voor kunt blijven. Dat kan op meerdere manieren en het optimaal toepassen van SEO is daar één van. Door een optimale SEO toe te passen op uw website kan er namelijk voor worden gezorgd dat u de mooiste posities in de belangrijkste zoekresultaten kunt innemen. Zo geeft u, uw concurrenten meteen het nakijken.
Zelf uw SEO uitvoeren of toch maar uitbesteden?
Bovenstaande klinkt natuurlijk geweldig, maar het spreekt voor zich dat er hiervoor niet onaanzienlijke inspanningen moeten worden geleverd. SEO wordt in de praktijk namelijk steeds op twee verschillende manieren toegepast. We maken op dit vlak dan ook een onderscheid tussen:
- On-page SEO welke wordt uitgevoerd op de website in kwestie zelf;
- Off-page SEO welke zich vooral uit onder de vorm van linkbuilding;
Heel wat ondernemers trachten in eerste instantie om zelf zoveel mogelijk van hun SEO voor hun rekening te nemen, maar in de praktijk is dat zelden een goed idee. Het is namelijk zo dat het toepassen van SEO niet altijd een gunstig effect met zich meebrengt. Doet u het namelijk verkeerd? Dan is het zomaar mogelijk dat uw website of webshop er door achteruit zal gaan in plaats van vooruit. Uw SEO uitbesteden aan een professionele partij is daarom de beste keuze.
Zijn uw SEO-investeringen de moeite waard of niet?
Bovenstaande brengt ons bij de hamvraag van deze pagina. Zijn uw SEO-investeringen nu namelijk de moeite waard of niet? Zeker en vast wel. Dit omwille van verschillende redenen, namelijk:
- U kunt er het vereiste SEA-budget door verlagen;
- SEO-investeringen creëren een meerwaarde over de lange termijn;
- U creëert meer zichtbaarheid voor uw bedrijf op het internet;
- U dringt uw concurrenten terug naar een lagere positie;
- Het is mogelijk om u te profileren als een echte expert binnen uw sector;
Investeren in SEO mag dan in de praktijk gepaard gaan met een behoorlijk prijskaartje, u krijgt er heel wat voor in de plaats. Heel wat bedrijven spenderen elke jaar een fortuin aan zoekmachine-advertising terwijl dat niet hoeft. Het optimaal toepassen van SEO maakt deze immers grotendeels overbodig. Het mag dan ook duidelijk zijn, SEO-investeringen kunnen een zeer interessante meerwaarde betekenen voor uw bedrijf!