Wanneer u een bedrijf gaat oprichten moet u uiteraard altijd rekening houden met het vinden van geschikt personeel. Personeel vinden lijkt op het eerste zicht misschien een koud kunstje, maar in de praktijk wil dit wel eens flink tegenvallen. Het spreekt immers voor zich dat u niet zomaar eender wie zult willen aannemen. Voor veel bedrijven is het van cruciaal belang dat zij constructief met hun personeelsleden samen kunnen bouwen aan de toekomst. Hiervoor is niet alleen deskundig, maar ook trouw personeel nodig. Moet u eveneens op zoek gaan naar één of meerdere nieuwe personeelsleden? Hou dan zeker rekening met de onderstaande vier belangrijke tips!
1.) Maak een overzicht van de belangrijkste eisen voor uw personeel
In eerste instantie zult u uiteraard voor uzelf duidelijk moeten maken aan welke eisen uw nieuw personeel moet voldoen. Deze eisen zijn als vanzelfsprekend vooral afhankelijk van de functie die moet worden ingevuld. Het is ook altijd van belang om aan te geven of er bijvoorbeeld reeds bepaalde praktijkervaring is vereist. Voor veel bedrijven weegt dit tegenwoordig zwaarder door dan bepaalde diploma’s. In ieder geval, zorg altijd voor een duidelijke jobomschrijving. Dit maakt niet alleen het vinden van nieuw personeel eenvoudiger, daarnaast zult u ook kunnen vaststellen dat meer potentiële werknemers zich aangetrokken zullen voelen tot uw bedrijf.
2.) Benut verschillende kanalen voor het vinden van nieuw personeel
Nieuw personeel vinden is tegenwoordig op tal van verschillende manieren mogelijk. U kunt er uiteraard voor kiezen om een interimbureau in te schakelen, maar het kan ook anders. Zo kunt u zelf sollicitaties houden, maar is het ook mogelijk om gebruik te maken van de kracht van social media. In het bijzonder LinkedIn kan er voor zorgen dat u eenvoudig de weg kunt vinden naar potentieel waardevol personeel.
3.) Hou rekening met de kwalificaties van uw potentieel personeel
Het spreekt voor zich dat u altijd rekening zult willen houden met de kwalificaties waar uw potentieel nieuw personeel over beschikt. Praktijkervaring kan voor bepaalde sectoren misschien wel van doorslaggevend belang zijn, dit neemt niet weg dat u altijd rekening zult willen houden met de kwalificaties waar mensen over beschikken. Door beiden als één geheel te bekijken zult u uiteindelijk op een efficiënte manier kunnen bepalen welke personen de meeste meerwaarde met zich mee kunnen brengen voor uw onderneming. Let wel op, het spreekt voor zich dat hooggekwalificeerd personeel in de praktijk ook automatisch zorgt voor een (aanzienlijk) hogere personeelskost. U zult tijdens uw zoektocht naar nieuw personeel dan ook altijd rekening moeten houden met het beschikbare budget dat voor handen is.
4.) Zoek specifiek naar gemotiveerd personeel
In de praktijk wordt het nog steeds aangeraden om zelf sollicitatiegesprekken te houden. Dit niet in het minst omdat u op die manier meteen kunt bepalen hoe gemotiveerd bepaalde mensen precies zijn. Gemotiveerd personeel zal niet alleen betere prestaties afleveren, daarnaast zullen ze ook veel langer trouw blijven aan uw onderneming. Iemand die vanaf het begin aangeeft zich niet aangetrokken te voelen tot de job die wordt aangeboden brengt u uiteindelijk maar beter niet aan boord. De kans dat u dan binnen de kortste keren opnieuw op zoek moet naar nieuw personeel is namelijk ongelofelijk groot.