We hoeven eigenlijk niet meer te zeggen dat social media tegenwoordig een belangrijk onderdeel is geworden van ons leven. Dit is niet alleen het geval voor particulieren, maar zeker ook voor bedrijven. Het merendeel van de mensen die met een bepaald bedrijf in zee willen gaan kiezen er immers in eerste instantie voor om deze te gaan opzoeken op social media. Is uw bedrijf daar niet op terug te vinden? Dan kan dat zorgen voor argwaan bij uw potentiële klanten. Het spreekt voor zich dat dit niet meteen de bedoeling is. Bent u wel op social media terug te vinden, maar wordt uw bedrijf of merk op foutieve wijze gepresenteerd? Dan kan ook dat roet in het eten gooien. Bent u ook benieuwd naar hoe uw merk zo doeltreffend mogelijk te presenteren op social media? U komt er alles over te weten op deze pagina!
Welke social media kanalen kunnen voor uw bedrijf interessant zijn?
Bovenstaande is een vraag die veel bedrijven zich stellen. Welke verschillende social media kanalen kunnen er nu voor uw onderneming precies interessant zijn en welke niet? In principe is het zo dat elke social media website over diens sterke troeven beschikt. Met Twitter stuurt u eenvoudig korte (promotie)berichten de wereld in terwijl u op Facebook ongelofelijk doelgericht kunt adverteren. Brengt uw bedrijf regelmatig nieuwe producten op de markt die u aan de doelgroep wenst voor te stellen? Dan kunt u ook gebruikmaken van Instagram. Tot slot spreekt het voor zich dat ook elke ondernemer er tegenwoordig goed aan doet om een profiel op LinkedIn aan te maken.
Tracht alle mogelijkheden optimaal te benutten
De mogelijkheden die er aan uw bedrijf worden aangereikt zijn in de praktijk altijd (sterk) afhankelijk van het social media platform waar gebruik van wordt gemaakt. Laat ons als voorbeeld even Facebook nemen. Op Facebook heeft u de mogelijkheid om een pagina aan te maken voor uw bedrijf. In tegenstelling tot een gewoon account zijn er aan dergelijke pagina’s geen limieten verbonden. Dit betekent concreet dat (in theorie uiteraard) elke persoon ter wereld uw pagina kan volgen. Bovendien is het zo dat u via uw Facebookpagina ook een extra klantenservicekanaal in het leven kan roepen. Door middel van direct messaging kunt u zowel huidige als potentiële klanten meteen te woord staan.
Ga actief aan de slag met social media
Uw merk of bedrijf presenteren op social media is altijd interessant. U moet er echter wel rekening mee houden dat dit in de praktijk ook enkele (niet onaanzienlijke) verplichtingen met zich meebrengt. U moet namelijk niet alleen in eerste instantie uw pagina of account op social media zo optimaal mogelijk inrichten, daarnaast moet u ze ook up 2 date houden. Zeg nu namelijk zelf, een pagina op Facebook die reeds meer dan een jaar niet is geupdate schept uiteraard maar weinig vertrouwen bij uw potentiële klanten. Omwille van deze reden is het altijd belangrijk dat u zich bewust bent van het extra werk dat pagina’s en accounts op social media met zich meebrengen. Heeft u zelf niet de tijd om uw social media pagina’s in het oog te houden en tijdig bij te werken? Dan kunt u overwegen om dit uit te besteden aan een gespecialiseerde partij of persoon.