Marketing heeft eigenlijk altijd al de reputatie gehad bijzonder duur te zijn. Het is vooral de traditionele marketing in gedrukte pers die voor deze reputatie heeft gezorgd. In de praktijk kan er namelijk worden vastgesteld dat marketing lang niet altijd duur hoeft te zijn, in tegendeel. Dit heeft alles te maken met het feit dat er door de jaren heen heel wat nieuwe mogelijkheden op de markt zijn geïntroduceerd. Bovendien zult u niet louter en alleen willen kijken naar de pure marketingplatformen die worden aangeboden. Wat bijvoorbeeld ook te denken van social media? Ondanks het feit dat met name Facebook in eerste instantie niet als marketingplatform in het leven is geroepen brengt ze wel ongelofelijk veel opportuniteiten met zich mee voor bedrijven. Welke? Dat ontdekt u hier op deze pagina!
Er bestaat niet zoiets als een gratis marketingkanaal
Bovenstaand kopje zorgt wellicht meteen voor een flinke demper op de feestvreugde. Toch hoeft dat niet noodzakelijkerwijs het geval te zijn. Wanneer we alle verschillende marketingmogelijkheden op de markt gaan bekijken kunnen we vaststellen dat we deze in twee verschillende categorieën kunnen indelen, namelijk:
- Betalende marketing welke dus financiële verplichtingen met zich meebrengt;
- Gratis marketing waarbij er vooral inspanningen zijn vereist;
In het eerste geval is het uiteraard voor de hand liggend dat er een bepaald budget moet worden voorzien. Dat geldt echter ook voor de tweede categorie. De tijd die u gaat stoppen in het opzetten van een marketingcampagne is namelijk ook tijd die moet worden betaald. Gaat u iemand inhuren om dit werk voor u te doen? Dan spreekt het voor zich dat ook dit u geld zal kosten. Hoe u het dus met andere woorden ook draait of keert, echt gratis marketing bestaat eigenlijk niet… tenzij mond-aan-mondreclame natuurlijk.
Interessant? Zeker, maar aandacht is vereist!
Wanneer u het goed aanpakt zult u kunnen vaststellen dat social media op eigen houtje een meerwaarde kan betekenen voor de bekendheid van uw onderneming. U moet er echter rekening mee houden dat social media ook permanente aandacht vereist. Het is dus met andere woorden niet zo dat u even een pagina kunt opzetten en er vervolgens niet meer naar hoeft om te kijken. In dat geval schiet het doel van uw pagina op social media haar nut uiteraard volledig voorbij. Hou bij het opzetten van een pagina op social media voor uw bedrijf dan ook steeds rekening met het volgende:
- Update regelmatig uw pagina met nieuwe content;
- Probeer zo optimaal mogelijk te antwoorden op vragen die worden gesteld;
- Volg de mogelijke reviews op die worden geplaatst over uw bedrijf;
- Zorg er voor dat het bezoeken van uw pagina op social media interessant blijft voor haar volgers;
Alleen wanneer u er in slaagt om tegemoet te komen aan de bovenstaande eisen zult u echt de meest optimale meerwaarde kunnen halen uit social media voor uw bedrijf. Wist u bovendien dat u social media ook kunt gebruiken als extra kanaal op vlak van klantenservice? De direct messaging mogelijkheden van bijvoorbeeld een Facebookpagina zorgen er voor dat u het klantvriendelijke aspect van uw bedrijf nog meer in de kijker kunt zetten en kunt verbeteren.