Als bedrijf zult u rekening moeten houden met verschillende, terugkerende kosten. Voor elk aspect van uw bedrijf dient er uiteraard een bepaald budget te worden opgesteld. Dit geldt eveneens voor het marketinggedeelte. In de praktijk kan er vaak worden vastgesteld dat marketing een behoorlijke hap uit het beschikbare budget kan nemen. Wilt u graag uw bedrijf op een efficiënte manier in de kijker plaatsen, maar dan wel zonder dat het de cashflow van uw bedrijf hypothekeert? In dat geval kunnen de tips op deze pagina u daar ongetwijfeld bij helpen!
1.) Beperk het gebruik van search engine advertising
Eén van de meest efficiënte manieren om uw producten of diensten voor te stellen op het internet is “search engine advertising”. Hoe interessant deze vorm van online marketing ook mag zijn, eigenlijk wordt het altijd aangeraden om het gebruik er van zoveel mogelijk in te perken. Dit niet in het minst omwille van de kostprijs die ze met zich meebrengt. Bij search engine advertising wordt er doorgaans een vergoeding berekend op basis van de zogenaamde ‘cost per click’. Dit betekent dat er door u als adverteerder per klik een bepaalde prijs dient te worden betaald. Hoeveel de totale kostprijs, bijvoorbeeld per dag, precies zal bedragen is afhankelijk van de ingestelde voorkeuren en het beschikbare budget.
Omdat er voor search engine advertising dus permanente investeringen zijn vereist is het belangrijk om het toepassen hiervan in de praktijk zoveel mogelijk te beperken. Het loont dan ook de moeite om voor de lange(re) termijn in het bijzonder in te zetten op zoekmachine-optimalisatie of SEO. Op deze manier kan uw website of webshop op natuurlijke wijze enkele topposities in de zoekresultaten innemen. Hierdoor kan de kost voor SEA op z’n minst sterk worden beperkt.
2.) Schat het potentieel van uw marketingcampagne in
Er kan tegenwoordig op verschillende manieren aan marketing worden gedaan. We maken op dit vlak in eerste instantie een onderscheid tussen online en offline marketing. Zoals eerder op deze pagina reeds aangegeven geldt voor online marketing dat er een onderscheid moet worden gemaakt tussen:
- SEO (het zoekmachine-vriendelijk maken van uw website of webshop);
- SEA (adverteren in de zoekmachines op het internet);
Geeft u de voorkeur aan een meer traditionele vorm van marketing? Ook dat is natuurlijk nog steeds mogelijk. In dit geval gaat het om marketing die wordt gevoerd in bijvoorbeeld gedrukte pers. Denk hierbij niet alleen aan kranten, maar ook aan magazines. Ook een advertentie op de televisie en de radio behoort tot de traditionele marketing opties.
Voor welke vorm van marketing u uiteindelijk ook mag kiezen, u dient altijd te proberen inschatten welke resultaten deze met zich mee kan brengen. Alleen door te voorkomen dat u een marketingcampagne zonder uiteindelijke winst lanceert is het mogelijk om uw marketingkosten echt zo beperkt mogelijk te houden.
3.) Meet de resultaten van uw lopende marketingcampagnes
Meten is weten. Dit geldt zeker op vlak van marketing. Marketing kan voor uw bedrijf erg lucratief zijn, maar het kan ook zorgen voor heel wat extra kosten. Omwille van deze reden is het altijd interessant om de progressie van uw marketingcampagne op de voet te volgen. Alleen door dit te doen en door te anticiperen op mogelijke pijnpunten kan er voor worden gezorgd dat u het maximale weet te halen uit uw marketingcampagnes.