Er moet tegenwoordig worden vastgesteld dat menig aantal ondernemers zich nog niet bewust zijn van de mogelijkheden die ‘growth hacking’ met zich meebrengt. Dat is zonde, want in growth hacking schuilt een ongelofelijk interessante manier om uw bedrijf te kunnen laten groeien terwijl daar slechts minimale middelen voor zijn vereist. Lijkt dit u ook wel wat en bent u dan ook benieuwd op welke manier dit ook voor uw bedrijf een interessante meerwaarde met zich mee kan brengen? U komt er alles over te weten hier op deze pagina!
De speerpunten van growth hacking
Voor growth hacking geldt dat er verschillende speerpunten betrekking toe hebben. Het gaat hierbij om:
- Creativiteit;
- Online marketing;
- Innovativiteit;
- Data;
Verschillende bedrijven die inmiddels wereldbekend zijn, zijn op basis van deze speerpunten groot geworden. Enkele voor de hand liggende voorbeelden op dit vlak zijn onder meer Spotify evenals Air BnB en natuurlijk ook Uber. Ondanks het feit dat deze bedrijven doorgaans allemaal beschikken over een zogenaamd SaaS of subscription business model, is het in de praktijk eveneens perfect mogelijk om growth hacking toe te gaan passen op meer traditionele bedrijven.
Hoe uit growth hacking zich precies in de praktijk?
Elke start-up die op de markt verschijnt dient zichzelf bepaalde doelen voorop te stellen. Het spreekt voor zich dat dit niet uitsluitend geldt voor de start-ups, maar ook voor meer gevestigde bedrijven. Enkele van de doelen die eigenlijk gelden voor elke onderneming zijn:
- Het zo snel mogelijk willen realiseren van een (gunstig) resultaat;
- Naambekendheid opbouwen onder de doelgroep;
- Zo efficiënt mogelijk de doelgroep verleiden tot aankoop;
- Het maximaal inzetten van de beschikbare middelen;
Hoe kunt u growth hacking ook zelf gaan toepassen?
Uiteindelijk spreekt het voor zich dat u growth hacking ook zelf zult willen gaan toepassen voor uw bedrijf. Dat kan. Het is wel van belang om er rekening mee te houden dat growth hacking een onconventionele marketing methode is. In de praktijk zorgt dit er voor dat ze gebruik maakt van niet alleen visie, online marketing en de juiste tools, maar ook een combinatie van data, techniek en een gezonde dosis creativiteit. Door te focussen op al deze verschillende aspecten kan er uiteindelijk één concreet doel worden bereikt en dat is groei! Gaan we growth hacking gaan opsplitsen? Dan zou dat er als volgt uit komen te zien:
- Creativiteit;
- Marketing;
- Techniek;
Elke onderneming die op de markt actief is moet minstens met twee van deze drie onderdelen bezig zijn… of zou dat in ieder geval toch moeten zijn. Geldt dat voor uw bedrijf nog niet? In dat geval is het de hoogste tijd om aan de slag te gaan. Het eerste wat u moet doen is het samenstellen van een growth hacking team. Verschillende experts moeten deel uitmaken van dit team. Het gaat hierbij in ieder geval om de volgende vakmensen:
- De growth hacker;
- Een programmeur;
- Een online marketeer;
- De creative (ontwerpen & schrijven);
- De statician (voor het meten van de groei);
De precieze manier waarop growth hacking voor uw bedrijf zal worden toegepast zal in de praktijk uiteraard altijd afhankelijk zijn van het soort onderneming evenals het type product of dienst welke wordt aangeboden.